Zomerconcerten in De Kuip als testcase voor de mobiliteit

15 september 2019 - Nieuwsbericht

Afgelopen zomer werd De Kuip maar liefst zes keer uitverkocht voor de concerten van Marco Borsato en Rammstein. Voor De Kuip waren de concerten een goede aanleiding om nog meer ervaring op te doen ten aanzien van mobiliteit rondom evenementen.

In het verleden was de (verkeers) overlast voor de omgeving bij evenementen veel groter dan bij voetbalwedstrijden. Om dit tegen te gaan is de samenwerking met buurtbewoners en ondernemers uit omliggende wijken verstevigd en is afgesproken om net als bij voetbalwedstrijden verkeersregelaars in te zetten. Ook zijn er maatregelen genomen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en wordt sinds vorig jaar de coördinatie van de gehele mobiliteit verzorgd vanuit het mobiliteitscentrum in De Kuip.

Waar de eerste dag van de concertenreeks uit het oogpunt van de omgeving nog wat onwennig verliep, hebben zich op de navolgende dagen vrijwel geen problemen voorgedaan. Een groot compliment is op zijn plaats voor partners als bijvoorbeeld ProRail en NS die tot diep in de nacht betrokken waren om de laatste bezoekers thuis te krijgen.

Voor een gunstiger verdeling van bezoekers over vervoerswijzen oftewel ‘de modal split’ is bij de kaartverkoop nadrukkelijk gewezen op beschikbare parkeertickets en extra treinen. Dat dit zijn vruchten heeft afgeworpen blijkt wel uit een meting uitgevoerd bij het concert van Marco Borsato op 29 mei. Deze laat een flink aandeel van openbaar vervoer en gereguleerd parkeren (op afstand) zien. Een positief signaal is ook dat gedurende de concertenreeks een stijgende trend in het aantal verkochte parkeertickets en openbaar vervoer gebruik is gemeten.

mobiliteitmarcoborsatoconcert

Mobiliteitsmanager Remco Gilbers van Stadion Feijenoord reageert voorzichtig positief op de cijfers. “We zijn tevreden over de gehele mobiliteit rondom de concerten afgelopen zomer. Veel mensen hebben onze adviezen opgevolgd en gebruik gemaakt van de parkeerterreinen op afstand. De waardering hiervan was positief. Nu ligt er de taak om deze trend door te zetten naar de voetbalwedstrijden. De veranderingen die op de planning staan gaan ons daar uiteraard bij helpen. De keerlus voor de tram op het Wilhelminaplein zorgt bijvoorbeeld voor hogere capaciteit van de tram. Op kortere termijn staan ook verbeteringen in de fietsvoorzieningen op het programma en verwachten we te starten met vervoer over water en parkeren op afstand.”

 

Staat jouw vraag er niet bij?

Stel hier je vraag

“Hoe zit het met de prijzen voor seizoenkaarten in het nieuwe stadion?”

Hoe zit het nou?