Gemakkelijker én leuker naar het stadion

3 november 2017 - Nieuwsbericht

Meer vervoer over water, op afstand parkeren en met speciale bussen vanuit het land naar De Kuip. Er worden nu al proeven gedaan om te bekijken of bezoekers van wedstrijden en evenementen de auto thuis willen laten of op een andere plaats willen parkeren. Dit om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Het streven is om de hoeveelheid bezoekers die met de auto naar het Nieuwe Stadion komen omlaag te brengen van 70 naar 40 procent. Van de automobilisten zou de helft dan op afstand kunnen parkeren. De helft van de bezoekers komt straks idealiter met het openbaar vervoer naar Feyenoord City.

Parkeren op afstand
Het parkeren op afstand wordt eenvoudiger en aangenamer als er voor bezoekers een snelle en betrouwbare manier is om daarvandaan naar Feyenoord City te gaan. En is er voor en na de wedstrijden of evenementen nog het nodige leuks in de omgeving (Stadsboulevard en De Strip) te doen, is het voor het publiek extra aantrekkelijk om eerder te komen en later te vertrekken. Minder verkeersdruk vergemakkelijkt de doorstroming.

Gemakkelijk én leuker naar het stadion
Om goed voorbereid te zijn, worden nu al proeven (pilots) gedaan. “Doel is dat mensen hun gedrag gaan veranderen”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van het projectteam Feyenoord City. “Dat lukt het beste als hun komst naar het stadion er gemakkelijker én leuker op wordt. Dat is ook wat blijkt uit een enquête die afgelopen zomer is gehouden onder seizoenkaarthouders.”

Hij vervolgt: “We hebben al een aantal wedstrijden speciaal naar de P+R Beverwaard verwezen. Daarvandaan kan men met de tram snel naar De Kuip. Daar is veel gebruik van gemaakt. We onderzoeken ook of vanaf bepaalde ‘hotspots’ in het land groepen seizoenkaarthouders met de bus naar Rotterdam willen komen. Van zo’n reis moet je dus een evenementje op zichzelf maken. Vervoer over water is snel en goed mogelijk vanuit de Stormpolder in Krimpen aan den IJssel en bedrijvenpark Rivium nabij de Van Brienenoordbrug. We kijken nu al hoe we dat extra kunnen faciliteren. Ook onderzoeken we mogelijkheden voor een nieuwe app met reis- en parkeerinformatie.”

‘Mensen niet dwingen’
Gerard Tertoolen: “We willen het vervoer anders regelen, maar niet veel anders dan men gewend is. We gaan mensen niet tot andere keuzes dwingen.”

In grote lijnen bestaan de maatregelen voor verbetering van de mobiliteit uit:
-verbeterde infrastructuur (wegen, voet- en fietspaden);
-meer en beter openbaar vervoer;
-extra mogelijkheden voor vervoer over water;
-beter gereguleerd parkeren;
-minder auto’s door georganiseerde reizen vanuit het land;
-minder auto’s in het gebied door op afstand parkeren;
-bezoekers gespreid laten aankomen en vertrekken (‘peak shaving’).

Eenvoudig en comfortabel
In de plannen voor Feyenoord City is veel aandacht voor mobiliteit en bereikbaarheid. Nog grotere aantallen bezoekers dan nu komen straks naar het Nieuwe Stadion en omgeving. Hoofddoelstelling is het hen zo eenvoudig en comfortabel mogelijk te maken. Met de minste hinder voor de bewoners en de bedrijven in de omgeving.

 

Staat jouw vraag er niet bij?

Stel hier je vraag

“Zijn de financieringslasten voor het nieuwe stadion gestegen?”

Hoe zit het nou?